بروزرسانی: 25 آذر 1404
تغییر در وفاداری مشتری به خودرو: پیگیری مراحل بعدی برای خریداران خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی
فروش خودروهای برقی هیب، و باتری دار در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. با این حال، این بخش با یک سوال بزرگتر مواجه است: این ،یداران پس از بازگشت به بازار کجا می روند؟
از طریق داده های وفاداری مشتریان خودرو S&P Global Mobility، که ثبت نام خودروهای جدید و فعالیت های بازگشت به بازار را تجزیه و تحلیل می کند، می تو،م دقیقاً رفتار این ،یداران را هنگام انتخاب وسیله نقلیه بعدی خود دنبال کنیم.

از سال 2020، سهم خانوارهایی که قبلاً یک وسیله نقلیه هیب، یا الکتریکی ،یداری کرده و متعاقباً یک وسیله نقلیه جدید دیگر ،یداری کرده اند، به طور پیوسته با نرخی در حدود 1 درصد در هر سال افزایش یافته است. از ماه مه 2024، این خانوارها نزدیک به 10 درصد از کل سهم صنعت بازده به بازار را در سال تاکنون به خود اختصاص داده اند - بیش از دو برابر درصد چند سال پیش.
سهم بالای بازگشت به بازار در میان ،یداران خودروهای هیب، و تمام الکتریکی را می توان به گستره رو به رشدی از گزینه های موجود نسبت داد، به طوری که تعداد مدل های این دو دسته خودرو به ترتیب 12 و 157 درصد افزایش یافته است. چهار سال گذشته در نتیجه، فرصت برای تجار برای حفظ مشتریان قوی تر از همیشه است.

با این حال، نتایج اخیر نشان می دهد که رفتار نگهداری بسته به نوع سوخت متفاوت است.
هنگام تجزیه و تحلیل فعالیت خانوارهایی که به بازار بازگشته اند، توجه می کنیم که وفاداری هر ،یدار به نوع سوخت قبلی در ،ید بعدی متفاوت است. در مورد خانوارهایی که قبلاً از وسیله نقلیه گازسوز استفاده می ،د، معمولاً پایدارتر هستند و بیش از 82 درصد از آنها وسیله نقلیه گازسوز دیگری ،یداری می کنند. در مورد خانوارهای مصرف کننده گاز که سیستم انتقال جایگزین را انتخاب می کنند، احتمالاً خودروهای هیب، را به خودروهای الکتریکی ترجیح می دهند، به طوری که 9 درصد گزینه اول را انتخاب می کنند در حالی که 6 درصد گزینه دوم را انتخاب می کنند.
از سوی دیگر، برای خانوارهای هیب،، انتخاب ها در همه انواع سوخت گسترده تر است. هیب، ها را می توان به ،وان نقطه می، بین پیشرانه های گازی و الکتریکی در نظر گرفت، با این حال تنها 15 درصد از دارندگان هیب، خودرویی با باتری را برای ،ید بعدی خود انتخاب می کنند. در عوض، آنها به طور مساوی بین ماندن با هیب، دیگر (41٪) یا بازگشت به یک پیشرانه گازی (41٪) ت،یم می شوند. فقدان حرکت به سمت وسایل نقلیه الکتریکی ممکن است به دلیل مبارزات مداوم در ساخت زیرساخت های شارژ جریان اصلی همراه با کاهش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی ادامه یابد.
برای خانواده هایی که به خودروهای برقی بازگشته اند، بسته به نحوه مشاهده داده ها، دو الگوی متفاوت وجود دارد. در ظاهر، وقتی به تمام فعالیت های خودروهای برقی که به بازار بازمی گردند نگاه می کنیم، تعهد زیادی به پیشرانه وجود دارد و حدود 68 درصد از این خانواده ها به نوع سوخت وفادار هستند. با این حال، محرک اصلی این وفاداری، حفظ و محبوبیت قوی تسلا است که بیشتر این خانواده ها را نمایندگی می کند. وفاداری 67 درصدی تسلا به برند و سهم 65 درصدی از کل حجم بازگشت خودروهای برقی، آن را به محرک اصلی هر فعالیتی در بین مالکان خودروهای برقی با ،ید بعدی خانواده تبدیل می کند.
با این حال، در غیاب تسلا، فعالیت های ورود مجدد در میان خانوارهای باقی مانده خودروهای برقی تعهد کمتری به پیشرانه های الکتریکی نشان می دهد. تنها 47 درصد از خانواده های بدون خودروی الکتریکی تسلا، خودروی برقی دیگری را برای ،ید بعدی خود انتخاب می کنند و در عوض ترجیح می دهند به خودروهای گازسوز (38 درصد) یا خودروهای هیب، (14 درصد) بروند. اگرچه بیشترین درصد فعالیت بازگشت به بازار در خودروهای برقی باقی می ماند، تفاوت در انتقال به خودروهای گازسوز یا هیب، نشان می دهد که این خانواده ها ممکن است به اندازه خانواده ای که تسلا دارند، به سیستم انتقال الکتریکی متعهد نباشند.

اثر تسلا در میان خانوارهایی که خودروهای برقی دارند را می توان در مقایسه وفاداری به نوع سوخت در مقابل برند بهتر توضیح داد. با توجه به ورود زودهنگام خود به بازار، تسلا از مزیت ایجاد شهرت به ،وان رهبر صنعت برخوردار بود که منجر به برند قوی و همچنین وفاداری به نوع سوخت شد.
وقتی به تمام خودروهای برقی نگاه می کنیم، نتایج نشان می دهد که این خانوارها وفاداری بالایی به نوع سوخت (68٪) و برند (58٪) دارند. اما اگر فقط به تسلا نگاه کنید، اعداد وفاداری حتی بالاتر است (76٪ برای نوع سوخت / 67٪ برای نام تجاری). حذف تسلا از ،یب منجر به تغییر چشمگیری می شود، با کاهش وفاداری نوع سوخت به 47٪ و وفاداری به برند به 42٪. این اعداد با خودروهای هیب، سازگارتر است (41٪ برای نوع سوخت / 40٪ برای برند).
در حالی که ممکن است فرض شود که وفاداری کمتر به نوع سوخت را می توان به ،یداران غیر تسلا نسبت داد که گزینه های سوخت بیشتری در برندی دارند که یک وسیله نقلیه الکتریکی از آن ،یداری کرده اند، اما اینطور نیست. آنچه که داده ها نشان می دهد این است که خانواده های ،یدار غیر تسلا، که از یک خودروی هیب، یا تمام الکتریکی می آیند، چندان وفادار نیستند و احتمالاً با ،ید بعدی خود، هم از پیشرانه و هم از برند منحرف می شوند.
اگرچه وضعیت فعلی نگهداری خودروهای هیب، و تمام الکتریکی، به استثنای تسلا، چالش برانگیز است، ادامه سرمایه گذاری در زیرساخت ها و تولید مدل های جدید می تواند به افزایش این تعداد در آینده کمک کند. آشنایی بیشتر با فناوری و گستره وسیع تری از گزینه های موجود، به خانواده های بازگشته کمک می کند تا دلایل بیشتری برای متعهد شدن به وسایل نقلیه با پیشرانه جایگزین برای ،ید بعدی خود داشته باشند.
برای وبینار ما در مورد روندهای وفاداری ثبت نام کنید.
نمایشی از ابزار تجزیه و تحلیل وفاداری ما.
این مقاله توسط S&P Global Mobility منتشر شده است و نه توسط S&P Global Ratings، بخش مدیریت جداگانه S&P Global.
منبع: http://www.spglobal.com/mobility/en/research-،ysis/automotive-loyalty-hybrid-electric-vehicle-buyers.html