بروزرسانی: 25 آذر 1404
کیف: شتاب - تجارت خودرو کوالکام در بالاترین سطح خود قرار دارد
اگرچه یک رشته خبر بد از تامین کنندگان اصلی ردیف 1 مانند شف، وبوش از نظر تقاضای ضعیف بخش خودرو، شرکت های سیستم روی تراشه (SoC) مانند کوالکام و انویدیا در حال حفر شیار متفاوتی هستند. Qualcomm که دارای حاشیه EBITDA حدود 30 درصد است، در مقایسه با 5 درصد معمول فعلی برای تامین کنندگان اصلی، گزارش داد. رشد شدید درآمدهای خودرویی آن طبق آ،ین گزارش خود، امسال برنامه هایی برای ارتقای پیشنهادات خود به این بخش دارد Snapdragon Summit 2024.
در این اج،، کوالکام با تمرکز بر بهبود تجربه کابین خلبان و توسعه سیستم های کمک راننده (ADAS) از طریق تراشه های SoC نوآورانه، پیشرفت های عمده ای را در فناوری نیمه رسانای خودرو ارائه کرد. معماری دیجیتال اسنپدراگون کوالکام با معرفی پلتفرم های اسنپدراگون کاکپیت الیت و اسنپدراگون راید الیت تکامل یافته است. به گفته این شرکت، هر دو دارای CPU Oryon هستند که اکنون مطابق با استانداردهای ایمنی خودرو بهینه شده و برای عملکرد CPU 3 برابر سریعتر از نسل های قبلی طراحی شده است. هدف این فناوری ها افزایش تجربیات دیجیتالی داخل خودرو با ادغام سیستم اطلاعات سرگرمی پیشرفته با قابلیت های رانندگی خودکار روی یک تراشه است.
کوالکام قصد دارد نسخه های سطح پایین تری از این پلتفرم ها را برای گسترش دامنه کاربردهای خود ارائه کند و به خودروسازان اجازه دهد راه حل های مقرون به صرفه را در بخش های مختلف بازار توسعه دهند. انتظار می رود که Cockpit Elite و Ride Elite SoC از سال 2025 برای تولیدکنندگان در دسترس قرار گیرند، با استفاده کنندگان اولیه مانند مرسدس بنز و لی اتو که قصد دارند این فناوری ها را در مدل های آینده خود ادغام کنند. انتظار می رود اولین خودروهایی که از این پلت فرم ها استفاده می کنند در سال 2026 در چین وارد بازار شوند و پس از آن نسخه های جه، عرضه شوند.
Edge AI و مجازی سازی نرم افزار
در Snapdragon Summit 2024، کوالکام بر مزایای هوش مصنوعی لبه نسبت به راه حل های سنتی مبتنی بر ابر، به ویژه از نظر حفظ حریم خصوصی و تأخیر تأکید کرد. Edge AI با پردازش داده ها به صورت محلی در خودرو، امنیت داده ها را افزایش می دهد و اطمینان می دهد که اطلاعات حساس محافظت می شوند. پیشرفت های اخیر در مدل های هوش مصنوعی، مانند Llama 3.0، نشان می دهد که هوش مصنوعی لبه می تواند عملکرد قدرتمندی را ارائه دهد و در عین حال نیاز به حافظه را کاهش دهد و به طور بالقوه منجر به صرفه جویی در هزینه برای تولیدکنندگان شود.
یکی دیگر از ویژگی های مهم پلتفرم Elite اسنپدراگون این است که از مجازی سازی نرم افزار پشتیب، می کند. این توانایی به خودروسازان اجازه می دهد تا عملکردهای نرم افزاری مهم را ادغام و جداسازی کنند و اطمینان حاصل شود که سیستم های مختلف - مانند سیستم های اطلاعات سرگرمی و کمک راننده - می توانند به طور مستقل کار کنند. این جداسازی برای حفظ یکپارچگی و امنیت داده ها حیاتی است، به خصوص که به روزرس، های هوایی در صنعت خودرو رایج تر شده اند.
همکاری صنعتی
همکاری کوالکام با بازی های حماسی انتظار می رود ادغام Unreal Engine در پلتفرم های خودروی خود فرصت های جدیدی را برای توسعه نمایشگرهای کابین خلبان فراهم کند. این مشارکت به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا از قابلیت های یکپارچه قبلی برای بهبود فرآیندهای طراحی و شبیه سازی استفاده کنند.
علاوه بر این، مشارکت کوالکام با گوگل هدف آن ایجاد یک پلتفرم واحد برای ویژگی های کابین خلبان مجهز به هوش مصنوعی است که نیاز صنعت به توسعه نرم افزار کارآمد و افزایش قابلیت های وسایل نقلیه تعریف شده با نرم افزار را برآورده می کند.
در زمینه خودرو نیز این شرکت با سامسونگ برای فناوری حافظه پیشرفته، کلاه قرمزی برای پلت فرم وسیله نقلیه تعریف شده توسط نرم افزار و ال جی انرژی برای راه حل های تشخیصی پیشرفته برای سیستم مدیریت باتری.
افزایش محتوا در راه اندازی وسایل نقلیه جدید
در زم، که برخی از تامین کنندگان عمده تراشه مانند فناوری ریزتراشه، نیمه هادی NXP و ST میکروالکترونیک در مواجهه با تقاضای ضعیف مشتریان خودرو، کوالکام ثابت کرده است که به دلیل محتوای روزافزون در هر وسیله نقلیه، نسبت به کاهش سرعت حجم خودرو ایمن است. در طی اج، اسنپدراگون 2024، این شرکت همکاری خود را با سازندگان OEM مانند ولوو، بی ام و، جنرال موتورز و گریت وال موتور برای توسعه فناوری های پیشرفته کابین خلبان و سیستم کمک راننده برجسته کرد.
موفقیت کوالکام در بخش خودرو بخشی از یک استراتژی متنوع سازی گسترده تر است. این شرکت ردپای خود را در بازار خودرو با تضمین برنده های طراحی با خودروسازان بزرگ و تامین کنندگان درجه یک گسترش داده است. این امر کوالکام را به ،وان یک بازیگر اصلی در حرکت به سمت وسایل نقلیه متصل تر و خودمختار قرار داده است.
نویسنده: روهان هازاریکا، زنجیره تامین و فناوری، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی، S&P Global Mobility
با عضویت در AutoTechInsight، می تو،د به سرعت اطلاعاتی در مورد پیشرفت های بازار و روندهای فناوری به دست آورید، پیش بینی های دقیق را بررسی کنید، و به طور یکپارچه تجزیه و تحلیل ها را برای پشتیب، از تصمیم گیری های سخت انجام دهید.
بیشتر بد،د و مش، شوید
منبع: http://www.spglobal.com/mobility/en/research-،ysis/briefcase-qualcomms-automotive-business-hits-high-gears.html