خلاصه: زلزله تایوان بار دیگر تنوع زنجیره تامین تراشه را برجسته کرد

خلاصه: زلزله تایوان بار دیگر تنوع زنجیره تامین تراشه را برجسته کرد

صنعت خودرو با یکی از بدترین بحران‌های خود در سال‌های پس از همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 مواجه شد، زم، که کمبود نیمه‌رسانا باعث اختلالات و تاخیر در تولید خودروهای سبک در سطح جه، در مقیاس بی‌سابقه‌ای شد. بنابراین، در 3 آوریل 2024، زم، که زمین ،زه 7.4 ریشتری تایوان را ،زاند، قوی ترین ز،له در 25 سال اخیر، حس ترس در صنعت حاکم شد. تایوان بر تولید تراشه های منطقی پیشرفته تسلط دارد و بیش از 90 درصد از نیمه هادی های پیشرو در جهان را تولید می کند.

با تقریباً تمام تراشه‌های پیچیده خودرویی که به ریخته‌گری‌های تایو، مانند شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان (TSMC) متکی هستند، تایوان یک بازیگر غیرقابل جایگزین در زنجیره تامین لوازم الکترونیکی خودرو است. در حالی که تمرکز جغرافیایی تولید در تایوان امکان صرفه جویی در مقیاس قابل توجهی را فراهم می کند، اما خطراتی را برای تداوم عرضه به همراه دارد. بلایای طبیعی یا تنش های ژئوپلیتیکی مربوط به تایوان می تواند به سرعت در صنعت خودرو گسترش یابد.

تاثیر ز،له بر تولید نیمه هادی ها

تولید نیمه هادی یک فرآیند ظریف است و به شدت در برابر کوچکترین ،زش ها حساس است. یک ز،له می تواند کل تراشه های با دقت بالا را از بین ببرد و شرکت های مستقر در مناطق ز،له خیز مانند تایوان را با چالش های بزرگی مواجه کند.

این صنعت به شدت به شرکت‌هایی مانند TSMC، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه‌های قراردادی، برای پیشروی گره‌های فرآیند ۷ نانومتری و پایین‌تر متکی است. هر گونه اختلال در عرضه این گره های پیشرفته توسط TSMC می تواند در چندین بخش گسترش یابد و برنامه های تولید را مختل کند و عرضه محصول را به تاخیر بیندازد.

خبر خوب برای زنجیره تامین این است که ا،ر شرکت های نیمه هادی هیچ خسارت عمده ای گزارش نکرده اند و فعالیت خود را از سر گرفته اند. TSMC در میان افراد مبتلا بود. این شرکت بلافاصله برخی از ماشین‌های تولید تراشه را متوقف کرد و کارکنان را از مناطق خاصی تخلیه کرد. TSMC در بی،ه ای گفت:

نرخ کلی بازیابی ابزارآلات برای کارخانه‌های ما طی 10 ساعت پس از ز،له 3 آوریل به بیش از 70 درصد رسید، با کارخانه‌های جدید مانند تأسیسات Fab 18 به بیش از 80 درصد، به غیر از برخی خطوط تولید در مناطقی که اثرات ،زه‌ای بیشتری را تجربه ،د “تج،ات کارخانه‌های تایو، به لطف تلاش‌های مش، همکاران TSMC و شرکای تامین‌کننده ما تا 5 آوریل به طور کامل بازیابی شده‌اند.”

بسیاری از تولیدکنندگان فناوری نیمه هادی مانند UMC; Micron که در تراشه های حافظه و ذخیره سازی تخصص دارد. فا،کان، تامین کننده اصلی اپل، گفت که آنها در حال ارزیابی اثرات بالقوه ز،له بر تاسیسات خود در تایوان هستند. با این حال، آنها ابراز خوش بینی ،د و خاطرنشان ،د که هرگونه عواقبی حداقل خواهد بود.

متخصص حافظه Windbound در بی،ه‌ای مطبوعاتی گفت که این رویداد ،زه‌ای مک،زم‌های خود حفاظتی را در برخی از ماشین‌های تاسیسات CTSP Fab و Kaohsiung Fab Winbond ایجاد کرد، اما هیچ اختلال عمده‌ای در عملکرد آن وجود نداشت.

انویدیا که برای بسیاری از تراشه های خود به شدت به TSMC متکی است، اعلام کرد که انتظار هیچ گونه اختلالی در زنجیره تامین خود ندارد. انویدیا در بی،ه‌ای گفت: «پس از مشورت با شرکای تولیدی‌مان، ما هیچ تأثیری بر منابع خود از ز،له تایوان پیش‌بینی نمی‌کنیم.»

وابستگی شدید به ریخته گری تایو،

ز،له اخیر آسیب پذیری صنعت الکترونیک را نسبت به بخش های متمرکز منطقه ای زنجیره تامین نیمه هادی ها بیشتر نشان می دهد. در سال های اخیر، تولیدکنندگان تراشه و ،ت ها، از جمله ،ت ایالات متحده، سرمایه گذاری های عمده ای را با هدف تنوع بخشیدن به تولید تراشه اعلام کرده اند.

با این حال، وابستگی به تایوان به این زودی ها کاهش نخواهد یافت.
اگرچه TSMC در سال های اخیر برنامه ریزی برای ایجاد کارخانه های نیمه هادی جدید در ژاپن، آلمان و ایالات متحده داشته است، اما تحقق این برنامه ها با تاخیر مواجه شده است. به ویژه، کارخانه دوم مورد انتظار در آریزونا، که در ابتدا قرار بود در سال جاری پس از اعلام در سال 2022 به بهره برداری برسد، بارها با ش،ت مواجه شده است. تراشه‌های TSMC بخش جدایی‌ناپذیر غول‌های فناوری مانند اپل، کوالکام، انویدیا و AMD هستند و از بخش‌های حیاتی مانند هوش مصنوعی پشتیب، می‌کنند که در آن عرضه تراشه‌ها در حال حاضر با مشکل مواجه شده است.

اگرچه این بخش به لطف بازیابی فاجعه و تلاش‌های کاهش خطر، این بار از آسیب‌ها فرار کرد، اما ز،له به‌،وان یادآوری به موقع از شکنندگی منابع نیمه‌رسانا بود. بدون شک برخی از ذهن‌ها پس از حوادث 3 آوریل، دوباره بر روی منحرف ، ریسک‌های زنجیره تامین نیمه‌رسانا تمرکز خواهند کرد.

نویسنده:
روهان هازاریکا – تحلیلگر ارشد تحقیقاتی، زنجیره تامین و فناوری، S&P Global Mobility

مش، شدن در Briefcase Brief: خبرنامه هفتگی AutoTechInsight ما با بینش های نوآورانه خودرو و تجزیه و تحلیل کارشناسان

منبع: http://www.spglobal.com/mobility/en/research-،ysis/briefcase-taiwan-earthquake-puts-s،light-back-on-chip-supply.html